Kom igång med träningen

Träning har många fördelar och resulterar inte bara i att man håller sig i form, det är även väldigt viktigt för hälsan. Det går att göra i större eller mindre utsträckning, det beror helt enkelt på hur intresserad man är. Kanske har du någon gång börjat att träna men sedan kom något i vägen och träningen togs aldrig upp igen? Då är det hög tid att sätta igång igen!

Motivation

Oavsett om man är ny till att träna eller på väg att ta upp träningen igen så kan man behöva någon form av motivation. För vissa så räcker det med att tänka på de kommande resultaten. I andra fall så kan det hjälpa med att till exempel köpa nya träningskläder för att bli motiverad till att komma igång.

Sätt mål

Innan du sätter igång så är det en bra idé att sätta upp mål. Vad vill du få ut av din träning? Vill du kanske kunna springa längre än vad du kunnat tidigare? Ta en testrunda och se vad du klarar av, sedan kan du till exempel sätta ett datum när du ska klara av en längre sträcka utan att vara lika trött. Det är väldigt viktigt att sätta realistiska mål i början, tar man sig vatten över huvudet så finns risken att man tappar motivationen om man skulle misslyckas. Tänk även på att förbättringar ska kunna vara mätbara, skriv gärna ner din vikt, hur långt du klarar att springa eller lyfta till en början. Då kan du enkelt se hur mycket du har förbättrats under tiden!

Variation

Ett bra tips är att försöka variera din träning. Börjar en övning kännas enformig och tråkig så är det bäst att byta ut den ett tag. Blir träningen allt för tråkig så är risken större att man återigen lägger den åt sidan. Dessutom så kommer din kropp tacka dig, alla muskler behöver träning!