Rätt teknik under träningspasset

Bra resultat är något som kommer från bra teknik och gediget arbete. Tränar man med fel teknik kan man i bästa fall se långsammare framgång och i värsta fall allvarliga skador. Rätt teknik är något man bör eftersträva i alla möjliga träningsformer, men det är speciellt viktigt när det kommer till styrketräning.

Det är inte ovanligt att se personer försöka lyfta sitt absoluta yttersta i en del övningar då ren vilja är det enda som låter dem få upp vikterna. Och medan det är beundransvärt att se någon lyfta sitt absoluta max är det också de tillfällen då många olyckor sker. Tekniken är alltid svårare att upprätthålla när man tar i så mycket man bara orkar. Armar och ben börjar lätt att skaka och svaja som man tar i för fullt och det krävs inte stor avvikning för att något att gå fel.

Som nybörjare är det väldigt viktigt att börja lära sig tekniken innan man försöker sig på något i närheten av vad man egentligen känner att man kan lyfta. Annars finns alltid risken för skador bakom varje övning. Har man tur behöver man bara vila för att återhämta sig, men i värsta fall kan man behöva uppsöka en klinik som Naprapatiska för behandling.

Det är rekommenderat att börja ta hjälp av en personlig tränare som kan visa en hur övningarna ska utföras och kan korrigera ens teknik när den är bristande. Många har förlitat sig på vänner eller bekanta som är tränat länge, och medan det absolut kan fungera bra är det inte alltid garanterat att de kan hjälpa till med alla sorters övningar.

Att träna med lösa vikter är oftast svårare rent teknikmässigt då omkringliggande muskler ofta får arbeta mer för att stabilisera kroppen under övningen. Men av denna anledning kan det också ge mer omfattande träning för kroppen.