Snabba tips för att bli bättre på din sport

De som bara vill vardagsträna för hälsans skull är inte intresserad av att slå sitt personbästa eller sätta mål för året. De som tränar för att det är roligt och utmanande vill så klart bli bättre och bättre. Du stärker kroppen ännu mer och tränar din egen kroppskontroll. Det är också en bra övning i självdisciplin och att få uppleva vilka krafter som finns i kroppen trots att hjärnan säger stopp.

Hockey

Vill du bli bättre i hockey ska du först se till att din utrustning är bra, om inte behöver du byta till nya. Dåligt slipade skridskor kommer inte att hjälpa dig bli snabbare i rinken. Annars är det teknikträning som gäller och ofta behöver du ta extra tid på fritiden för att träna teknik och de delar som du personligen behöver bli bättre på. Det finns sällan tid under lagträningar att göra egna övningar.

Löpning

Känns det som det tar stopp och du klarar inte milen under en timme? Att bli bättre på löpning innebär att träna varierat. Du behöver muskler för att orka med löpningen. Benen tränar du redan under löpningen med bål- och magmusklerna behövs för att skydda ryggen och ge dig mer uthållighet. Träna bålstyrka 1-3 gånger i veckan och testa att springa intervaller i högt tempo. Ibland har du helt enkelt tränat för ensidigt och behöver bryta rutinerna i löparspåret för att utvecklas.

Styrka

Vill du bli starkare men orkar inte lägga på fler vikter? Det första att se över är din diet. När du bygger muskler spelar dieten en stor roll. Får du i dig tillräckligt med näring och proteiner. Börja räkna makronutrienter istället för eller som komplement till kaloriräkningen. Med makros håller du koll på näringen i maten, inte bara hur många kalorier som finns i den. Om du räknar ut makros på det du vanligtvis äter kanske du märker att det fattas viktiga ämnen. Då är det dags att lägga om dieten.