Träna smart – året om

Alla idrottare vet att kontinuerlig träning är den mest grundläggande aspekten i att utvecklas. I ishockey är den fysiska träningen extra viktig. Att spela hockey innebär en kraftfull fysisk ansträngning – och den som har slarvat med fysträningen kommer snart att bli avslöjad. Ishockey spelas på vintern, men det är på sommaren som grunderna läggs för fysiken under det kommande året.

Om du inte har möjlighet att träna på is under sommarhalvåret bör du alltså lägga fokus på barmarksträning och se till att sköta den noggrant för att slippa jobbiga stunder under säsongen. Det finns en variation av träningsmetoder som kan utveckla dig.

Schablonbilden av fysträning utanför rinken brukar handla om monotona rundor i joggingspåret. Visst är löpningen en viktig del av barmarksträningen för hockeyspelare, men det finns sätt att göra det roligare – och effektivare – att utföra fysträningen. För hockeyspelare gäller det att vara explosiv och då är längre löprundor mindre användbart. Istället brukar löpning i en myr vara ett vanligt alternativ hos elitlag i ishockey. Det ger rejält med mjölksyra i benen och bidrar till en ökad explosivitet. Det ger också ett bra flås som du kommer att ha mycket nytta av under en lång ishockeysäsong. Ett annat tips är att kolla in Sticksonline som har tagit fram många bra saker för träning utanför isen, till exempel en användbar app för att maximera ditt upplägg. Detta ger dig friheten att träna var du vill utan att vara begränsad av tider och lokaler.

Men gymmet är också populär hållplats för ishockeyspelare på sommaren. Här kan du träna upp såväl ben som överkropp vilket ger dig bättre förutsättningar att bli en bra hockeyspelare under säsongen. Om du har tröttnat på den utpräglat fysiska träningen och längtar efter klubba och puck kan du faktiskt ordna det också. På sommaren anordnas det ofta inlinesmatcher som brukar vara populära bland ishockeyspelare. Där får du chansen att få tillbaka puckkänslan efter några månader vid sidan av isen. Se bara till att ta det försiktigt för att undvika onödiga skador.

En skonsam och effektiv träning under sommaren är simning. Passa på att utnyttja de möjligheterna som sommaren ger för en varierad träning inför nästa säsong.